zorgverlening

Domotica in de zorg

U bent een zorgverlener of direct betrokken bij een kind of volwassene met een zorgbehoefte. Domotica kan een ondersteunende rol spelen bij de zorg van uw patiënt of geliefde. Techniek toepassen in de zorg betekent niet dat de persoonlijke aandacht daaronder moet lijden. Integendeel zelfs, zoals hieronder te lezen. Maar domotica, wat is dat precies, en hoe begint u ermee?

Integratie

Allereerst is de term domotica voor veel mensen te vaag, men denkt hierbij vaak aan "Huis van de toekomst"-achtige oplossingen, computers, robots etc. Wat is hiervan nu de toegevoegde waarde in een zorgomgeving? Wij spreken liever van de integratie van systemen die al dan niet reeds aanwezig zijn in de omgeving van een patiënt. Denk hierbij aan verlichting, intercom systemen, aanwezigheidsregistratie of bewegingsmelders. Door al deze aspecten te integreren, samen te voegen, ontstaat een omgeving waarbij alle techniek op uw specifieke situatie is af te stemmen. Hieronder staan enkele algemene voorbeelden, maar zoals gezegd, zorg is persoonlijk en elke situatie is uniek.

Bewegingsmelders

Veel zorgverleners zijn al uitgerust met bijvoorbeeld een alarmsysteem. Voor dergelijke systemen is geïnvesteerd in bewegingsmelders en deurcontacten. Wanneer het alarmsysteem is ingeschakeld en er beweging is in een ruimte, wordt het alarm geactiveerd en gaat er een melding naar bijvoorbeeld de meldkamer. Dit is bewezen techniek en werkt, wanneer goed geïnstalleerd, uitstekend. Wat vaak nog onbekend is, is dat een dergelijk systeem ook van grote waarde kan zijn wanneer het niet is ingeschakeld. De bewegingsmelders en deurcontacten doen ook wanneer het alarmsysteem niet is ingeschakeld gewoon hun werk; melden dat er beweging is, of dat er een deur wordt geopend. Informatie die van waarde kan zijn voor u als dienstverlener. Wanneer gekoppeld aan een centraal systeem dat informatie van verschillende bronnen combineert, kunnen patiënten op deze manier gemonitord worden, en door slim te programmeren kan een bewegingsmelder zo ook worden gebruikt als "afwezigheidsmelder"; is er in een bepaalde ruimte al een half uur geen beweging geweest, dan is het misschien wenselijk om even te controleren of alles nog goed gaat. Geen logge, voorgedefinieerde systemen maar ondersteunende techniek die exact aansluit bij uw manier van zorg verlenen.

Camera's

Ook beveiligingscamera's, of liever observatiecamera's, zijn bij veel zorgverleners geïnstalleerd en kunnen van grote waarde zijn. Maar ook hiervoor geldt, dat dit vaak op zichzelf staande systemen zijn, en ook hier is integratie een serieuze afweging waard. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van reeds bestaande alarmknoppen aan uw domotica systeem, of de eerder genoemde bewegingsmelders. Wanneer het beeld direct overschakelt naar de juiste camera, ziet u in een oogwenk of het gaat om een situatie waarbij uw fysieke aanwezigheid is gewenst of niet. Koppelt u ook een (reeds bestaande) intercom, dan stelt u een patiënt met een druk op de knop gerust. Efficiënt én sociaal, want het gebruik van technologie in de zorg hoeft niet per definitie te betekenen dat deze minder persoonlijk wordt.

Zorgspecifieke sensoren

In de zorg wordt gebruik gemaakt van een groot aantal marktspecifieke sensoren. Zo kunt u denken aan sensoren die ademhaling of beweging van een patiënt monitoren, of bijvoorbeeld vocht detecteren. Vaak worden dergelijke systemen als een "stand-alone" systeem geleverd, maar over het algemeen is het principe van doormelding gelijk en is integratie, of samenvoegen, een optie. Hou op zo'n manier bijvoorbeeld centraal bij of patiënten in bed liggen en krijg een melding wanneer er in de nacht op dat gebied iets gebeurt. Dit kan effectief zijn als observatie hulpmiddel en, wellicht nog belangrijker, u bent direct op de hoogte waar persoonlijke aandacht op dat moment nodig kan zijn.

Beeldzorg

Beeldzorg is momenteel het toverwoord; persoonlijke zorg, waarbij toch efficiënt met de tijd kan worden omgegaan omdat patiënten niet fysiek hoeven te worden bezocht. Ook ouderen zijn met de komst van de iPad en andere tablets bekend geraakt met technieken als Skype en Facetime, waardoor de technische barrière die eerder bestond is opgeheven. Maar "beeldzorg", hoe begint u daarmee? Heeft u daarvoor een systeem nodig speciaal voor de zorg? Of kunt u vooruit met reeds bestaande technologie? Wij neigen naar het laatste; beeldbellen is enorm populair, niet alleen in de zorg, en maakt een enorme ontwikkeling door waarin door verschillende partijen flink wordt geïnvesteerd. Waarom dan niet gewoon gebruik maken van deze technologie? Daarnaast zijn Skype en Facetime producten waarmee jong en oud tegenwoordig weet om te gaan, waarmee implementatie en acceptatie onder zowel dienstverlener als patiënt eenvoudiger zal zijn. Van groot belang is wel, dat uw infrastructuur in orde moet zijn om de kwaliteit van de communicatie te garanderen. Investeer dus liever in een stabiele draadloze verbinding, en laat de grote marktspelers hun techniek, die zij zelfs gratis aanbieden, doorontwikkelen.

Domotica in de zorg, maak het niet moeilijker dan het is

Samenvattend kunnen we concluderen dat zorgdomotica niet moeilijker gemaakt moet worden dan het is: het samenvoegen van technieken en oplossingen die vaak al aanwezig zijn. Door dit slim te doen, ontstaat een dynamisch geheel van systemen die op de achtergrond samenwerken, het werk van u als zorgverlener vergemakkelijken, en u in staat stellen persoonlijke aandacht te bieden wanneer dat nodig is.
Techniek in de zorg heeft ten onrechte het imago van onpersoonlijkheid en kan, wanneer goed toegepast, u juist de mogelijkheid bieden te doen waarvoor u zorgverlener bent geworden: persoonlijke zorg verlenen.

Benieuwd wat domotica voor u als zorgverlener kan betekenen? Wij maken graag een afspraak om uw specifieke situatie vrijblijvend met u door te nemen.

Zorgdomotica