Met de komst van internet, iPads en smartphones is Wi-Fi voor sommigen gestegen op de lijst van primaire levensbehoeften. Het bereik van Wi-Fi in huis laat soms nog wel eens te wensen over, waarbij vaak ten onrechte wordt gedacht dat dat probleem bij de provider ligt. Mensen stappen vervolgens over naar een andere provider, om daar tegen exact hetzelfde probleem aan te lopen. In dit artikel bespreken we een aantal voorkomende vragen en opmerkingen, en geven we tips waarmee u uw bereik d.m.v. enkele simpele stappen kunt verbeteren.
De Da Vinci code
U heeft familie of vrienden op bezoek die graag even gebruik maken van uw Wi-Fi netwerk thuis. Dit bespaart hen op de data bundel, en het kost u niets extra, dus daar heeft u geen bezwaar tegen. Maar wat was die code ook alweer? U zoekt in de kast, en komt terug met een papiertje waarop een code staat die door de provider is meegeleverd met uw modem. De code is zo complex dat u hem twee keer moet herhalen voordat het eindelijk lukt om in te loggen.
Herkenbaar? Wist u dat u uw eigen code eenvoudig kunt wijzigen, en zodoende kunt kiezen voor een sterk wachtwoord, dat u ook nog kunt onthouden? En wist u dat veel providers de optie bieden om, naast uw eigen wi-fi netwerk, een apart gedeelte in te stellen voor gasten. Die kunnen zodoende verbinding maken met internet, zonder dat uw lokale apparatuur voor hen bereikbaar wordt.
Voor mensen die een stap verder willen gaan bieden wij producten aan die d.m.v. een centrale portal kunnen worden geconfigureerd, zo past u met één handeling het wachtwoord aan van alle access points in huis, of maakt u gemakkelijk dat extra netwerkje aan voor uw gasten.
Repeat, of niet?
Zit u net comfortabel in dat hoekje op de bank, heeft u juist daar geen bereik. Maar daar heeft u iets op gevonden, want als u uw telefoon een kwartslag draait en uw hoofd een beetje aan de kant houdt, verschijnt dat streepje toch, en kunt u nog net dat berichtje versturen. Ook dit zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Een veel toegepaste oplossing voor dit probleem is het plaatsen van een repeater. Maar is dat wel altijd nodig, en zijn daar ook nadelen aan?
Er zijn verschillende soorten repeaters op de markt, waarvan de meeste de eigenschap hebben de snelheid van de verbinding te halveren. Werkt u dus met één of meerdere repeaters in huis, en is uw verbinding niet zo snel als u verwacht had? Niet meteen de provider de schuld geven, want dit ligt waarschijnlijk aan de apparatuur die u zelf geplaatst heeft.
Een repeater kan, zelfs met bovengenoemd snelheidsverlies, een prima oplossing zijn om in dat ene hoekje net het bereik te bieden dat u voor het browsen of direct messaging nodig heeft. Maar gaan de vereisten van de gebruikte apparatuur wat verder en maakt u gebruik van bijvoorbeeld een spelcomputer of streaming media box zoals een Apple TV, dan kunt u beter kiezen voor een structurele oplossing. De ervaring leert, dat in het geval van een game console zoals de Xbox de meest stabiele verbinding nog steeds d.m.v. een kabel wordt behaald. Mocht zo'n netwerkkabel niet liggen waar u hem nodig heeft, vaak zijn de aansluitingen wel in huis aanwezig. Een oude telefoonkabel bijvoorbeeld, of een televisie (COAX) kabel die u niet meer gebruikt. Vaak is het vervangen van zo'n kabel prima te doen, waarna u voortaan op de gewenste plek kunt genieten van een stabiele verbinding zonder bufferen of haperen.
Geen meter bereik
Bij de installatie van uw internet verbinding is de router in uw meterkast geplaatst. Deze router is ook het enige apparaat dat uw huis moet voorzien van Wi-Fi. Een meterkast is zo'n beetje de slechtste plaats voor het plaatsen van een access point; het signaal wordt direct na het verzenden aan alle kanten terug gestuiterd tussen betonnen muren en een deur. Vraag uw installateur dus bij installatie of het mogelijk is om het kastje op een slimmere plek te plaatsen. Vaak denken zij graag met u mee, maar u moet het wel even vragen.
Maar die kastjes zijn vaak niet zo mooi; veel flikkerende lampjes, uitstekende kabeltjes en felle kleuren. Daarom heeft u het toch liever in de meterkast. Dat kan, maar dan moet u accepteren dat het bereik in huis niet optimaal is. Of u installeert een extra access point, dat gevoed wordt d.m.v. de netwerkkabel en beter in uw interieur past. Hiervan zijn vele varianten op de markt, wij adviseren u graag over de mogelijkheden.
Om gestoord van te worden
Uw Wi-Fi netwerk heeft altijd prima gewerkt, maar sinds kort heeft u alleen maar problemen. Uw provider kan u ook niet verder helpen en u overweegt zelfs over te stappen. Als de verbinding via een draad wel goed werkt, heeft overstappen op een andere provider geen enkele zin. Meer waarschijnlijk is, dat een recent toegevoegd apparaat de storing veroorzaakt. Of misschien heeft uw buurman een nieuwe router die toevallig op dezelfde frequentie werkt als uw netwerk.
Ook deze problemen zijn vaak simpel op te lossen. Wi-Fi werkt op verschillende bandbreedtes en verschillende kanalen. Vaak staat zo'n kanaal vast ingesteld op het modem. Als zo'n kanaal vervolgens erg druk wordt door andere aanwezige apparatuur, kan dat storingen opleveren. Vrijwel alle access points hebben de mogelijkheid om van kanaal te wisselen, en zodoende een "minder drukke weg" te nemen. Wanneer u de handleiding van uw leverancier erbij pakt, is dit al snel aangepast, maar uiteraard helpen wij u ook graag verder.
Niet schelden op uw provider
Samengevat kunnen we stellen dat het Wi-Fi bereik in uw woning vrijwel altijd afhankelijk is van plaatsing, instelling en omgeving. Geef dus niet te snel uw provider de schuld, want die heeft op de meeste van deze factoren geen invloed. Wanneer u d.m.v. een bekabelde verbinding wel de snelheid haalt die u verwacht, is er vrijwel altijd een lokaal probleem dat dus ook lokaal dient te worden opgelost. Wij adviseren u er graag bij.