Wifi in hotels vraagt om een andere aanpak. U heeft als hoteleigenaar te maken met zowel een hoge dichtheid aan gebruikers in bijvoorbeeld uw restaurant, als de uitdaging van hotelkamers met minder gebruikers. Daarnaast wilt u dat uw zakelijke gasten probleemloos hun applicaties kunnen gebruiken, maar ook niet-zakelijke toepassingen zoals het streamen van films moet mogelijk zijn. Hieronder geven wij u enkele tips voor de toepassing van wifi in hotels.

1) Plaats uw access point centraal

Een draadloos access point zendt het wifi signaal evenredig in alle richtingen. Dat betekent dat het signaal, wanneer u uw router in een hoek van uw restaurant of bij een raam plaatst, voor een groot deel verloren gaat. De aanschaf van een netwerkkabel is niet duur, en het verplaatsen van uw access kan een enorm verschil maken in het bereik van uw signaal.

2) Geef uw access point de ruimte

Omdat een wifi signaal door vele materialen geabsorbeerd kan worden, is het verstandig om deze zoveel mogelijk de ruimte te geven. Met de komst van 5 GHz als de nieuwe standaard, is dit een extra aandachtspunt; 5 GHz heeft vele voordelen, maar heeft t.o.v. 2.4 GHz extra moeite om door bijvoorbeeld muren te komen. Plaats een access point niet in of achter een kast of ander meubelstuk. Als uw gasten uw access point kunnen zien vanaf de werkplek, heeft u de juiste plek te pakken.

3) Plaats uw access point niet bij andere elektronica

Allerlei elektronische apparatuur kan uw wifi signaal verstoren; de magnetron, televisies en draadloze telefoons bijvoorbeeld. Alles met een elektromagnetisch signaal of een motor kan in theorie uw signaal beïnvloeden. Daarom is het verstandig uw access point niet direct bij uw televisie of andere audiovisuele apparatuur te plaatsen. Ook grote metalen objecten zoals archiefkasten of spiegels hebben een negatief effect op het signaal, en plaats uw router ook niet naast een aquarium omdat ook water het wifi signaal blokkeert.

4) Geef extra aandacht aan locaties met veel gebruikers

We lezen nog regelmatig claims van fabrikanten dat hun access points wel 700 gebruikers tegelijkertijd aan kunnen. Neem deze stellingen altijd met een flinke korrel zout. Er is niet één aanbieder die aan 700 gebruikers tegelijkertijd op een enkele radio een betrouwbare verbinding aan kan bieden. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de apparatuur, dat zijn simpele natuurwetten. Ervaring leert dat als algemene regel gesteld kan worden dat rond de 30 gebruikers tegelijkertijd op een enkele radio de limiet is voor een betrouwbare verbinding. Wanneer het enkel gaat om het versturen van een tekstbericht of af en toe een webpagina laden, zijn deze getallen natuurlijk een stuk hoger, maar voor intensief gebruik houdt u minimaal 30 gebruikers aan als ondergrens.
Met deze limieten in het achterhoofd, is een enkel access point in bijvoorbeeld het restaurant ineens niet meer zo'n goed idee; een standaard access point heeft twee ingebouwde radio's en dat betekent dus maximaal 60 gebruikers. Niet genoeg om uw gasten een stabiele verbinding te garanderen. Moet u nu nieuwe kabels trekken en uw plafond vol hangen met extra access points? Niet per se, waar andere access points een limiet hebben van 2 radio's per access point, kunnen die van Xirrus tot wel 16 radio's worden uitgebreid. Zo biedt u met diezelfde netwerkkabel stabiel internet aan 480 in plaats van 60 gasten!

Xirrus_XR6000_inside

5) Stel prioriteiten voor het wifi verkeer

Uw gasten streamen graag de laatste films of series op hun laptop of tablet. Daar heeft u geen problemen mee, mits het de rest van uw gasten of personeel niet belemmert in het gebruik van hun verbinding. Niets is zo vervelend als wanneer de tablets van uw POS systeem geen verbinding kunnen maken, waardoor uw personeel geen bestellingen meer kan opnemen. Of het PIN apparaat dat de wifi verbinding verliest, waardoor extra oponthoud ontstaat op die toch al drukke momenten. Voor dergelijke problemen is een simpele oplossing, quality of service (QoS). QoS is in essentie niets meer dan prioriteiten stellen aan het verkeer dat op uw wifi netwerk verbinding maakt. U kunt bijvoorbeeld prioriteiten stellen op apparaat niveau (de tablets van uw medewerkers hebben altijd hoogste prioriteit, evenals het wifi PIN apparaat), maar ook op applicatie niveau (Netflix en andere streaming media hebben een lagere prioriteit). De kwaliteit van een wifi verbinding wordt altijd beoordeeld op het moment dat het mis gaat, door prioriteiten te stellen voorkomt u problemen, terwijl gebruikers van lagere prioriteit applicaties vaak niet eens merken dat hun snelheid even iets minder is. Netflix bijvoorbeeld buffert continu op de achtergrond omdat het hiermee al rekening houdt.
Wat ook vaak voor problemen zorgt bij wifi netwerken voor hotels of andere grotere locaties, zijn updates. Denk hierbij aan iOS (iPhone/iPad) updates of de laatste Android updates. Omdat deze updates tegelijkertijd beschikbaar komen voor al uw gebruikers, begint alle apparatuur in uw hotel tegelijkertijd de update te downloaden. Updates leggen regelmatig hele netwerken plat, terwijl ook dit zeer simpel op te lossen is d.m.v. prioriteiten. Geef simpelweg aan dat er een limiet is voor de bandbreedte die deze updates mogen gebruiken, de updates worden op de achtergrond gedownload en uw gasten en collega's kunnen zonder problemen gebruik blijven maken van uw wifi netwerk. Met Xirrus heeft u een eigen dashboard waarin u deze instellingen op een eenvoudige manier kunt aanpassen naar uw eigen wensen.

6) Gebruik een portal

Wanneer uw gasten verbinding maken met uw netwerk, is het verstandig een zogenaamde "portal" te gebruiken. Deze portal kunt u gebruiken voor zowel juridische als marketing doeleinden, maar kan ook de prestatie van uw netwerk verbeteren. Door uw gasten akkoord te laten gaan met de voorwaarden, maakt u hen ervan bewust dat u bepaalde regels stelt aan het gebruik van internet, het is tenslotte uw verbinding waarvoor u verantwoordelijk bent. Daarna kunt u uw gasten naar bijvoorbeeld uw Facebook of andere pagina leiden, wat u een extra kanaal geeft om met uw gasten te communiceren.
Tenslotte geeft het gebruik van een portal u de mogelijkheid om gebruikers na een bepaalde periode van inactiviteit opnieuw te laten inloggen. Hiermee voorkomt u dat er op de achtergrond applicaties continu gebruik maken van uw netwerk.

7) Geef vouchers uit

Voor sommige locaties kan het gebruik van wifi vouchers een goede manier zijn om extra omzet te genereren. Denk hierbij aan een voucher waarmee u uw gasten een uur lang wifi aanbiedt bij aanschaf van een consumptie. Genereer vanuit uw Xirrus portal eenvoudig vouchers die u inleest in uw POS systeem, en zorg zodoende voor extra omzet en een betrouwbaar netwerk voor uw gasten.

8) Plaats uw access points niet in de gang

Bij veel hotels zien we nog steeds gangen langs kamers volhangen met access points. Dit zorgt voor een uitstekende dekking, in de gang! Zoals eerder uitgelegd heeft een wifi signaal, en met name het steeds meer gebruikte 5 GHz, veel moeite met muren. Zeker wanneer het signaal vanuit een bepaalde hoek een muur bereikt, is de kans groot dat het zal terug stuiteren i.p.v. door de muur zal komen. Daarnaast zorgen meerdere access points in de gang voor onderlinge storing omdat het aantal frequenties, zeker op 2.4 GHz, beperkt is.

9) Breng het signaal naar uw gasten

Omdat een hotelkamer nu eenmaal is voorzien van minstens vier muren, is de meest logische plek voor het aanbieden van een wifi signaal een plek binnen die vier muren. Vrijwel elke hotelkamer is tegenwoordig voorzien van een netwerkaansluiting, waarop een access point is aan te sluiten. Maar daarmee raakt u ook een kabel kwijt voor bijvoorbeeld de telefoon. Voor deze toepassing heeft Xirrus de XR-320 uitgebracht; dit access point wordt over de netwerkkabel voorzien van stroom, kan in de hotelkamer geplaatst worden en biedt drie extra netwerkaansluitingen waarop bijvoorbeeld een telefoon direct kan worden ingeplugd. Op deze manier brengt u hoogwaardig wifi naar elke hotelkamer, zonder verlies van netwerkpoorten.

XR320

10) Meten is weten

Er zijn verschillende apps waarmee u het bereik in kaart kunt brengen, en de zwakke plekken kunt vinden. Met apps als Cloudcheck of Amped's Wi-Fi Analysis kunt u eenvoudig bepalen of de locatie van uw access point de juiste is. Daarnaast kan het ook nog zo zijn, dat uw eigen internetverbinding het probleem is. Hou dus op momenten met slechte prestaties uw router in de gaten, en upgrade waar nodig uw verbinding. Als stelregel geldt, dat wanneer uw verbinding met een netwerkkabel dezelfde problemen geeft, u het probleem niet in uw wifi netwerk hoeft te zoeken.

Voor meer informatie over wifi voor hotels verwijzen wij u graag naar onze speciale website over dit onderwerp.

Wifi in uw hotel verbeteren?

10 tips voor wifi in hotels